Vidste du, at du kan angive den rute, din taxa tager:
Rettigheder og ansvar for taxapassagerer i Dubai forklaret
Mens taxapassagerer har flere rettigheder i forhold til at blive behandlet retfærdigt og forvente en god transportstandard, har de også nogle pligter.
Hvis du træder ind i en taxa i Dubai, kan du forvente, at den er velholdt og ren, og at chaufføren behandler dig med høflighed. Disse rettigheder er en del af den komplette liste over taxapassagerers rettigheder og ansvar, udstedt af Roads and Transport Authority (RTA) i Dubai, og offentliggjort på deres officielle hjemmeside.
I et indlæg, der for nylig blev delt på deres sociale medier, opfordrede RTA brugere af offentlig transport til at kende deres rettigheder og ansvar for at sikre, at deres rejse er glat og behagelig.
Mens taxapassagerer har flere rettigheder i forhold til at blive behandlet retfærdigt og forvente en god transportstandard, har de også nogle pligter. Disse omfatter at behandle chaufføren med respekt, ikke at tvinge ham eller hende til at bryde nogen love, som at bede dem om at køre over hastighedsgrænsen eller at stoppe taxaen på pludselige, ikke-angivne steder.
Her er den komplette liste over de rettigheder og pligter, du bør huske på, når du rejser med taxa i Dubai.
Taxapassagerers rettigheder:
Ikke-diskrimination
• Ingen forskelsbehandling på grund af nationalitet, religion, køn, race, handicap og enhver anden [grund].
• Passagerer bør behandles med værdighed af chaufføren/RTA-personalet under rejsen, inspektionen, kundeservice.
Valg af rute
• Passageren kan angive den mest praktiske rute, der skal tages for at nå den angivne destination.
• Hvis passageren ikke angiver en rute, bør taxachaufføren tage den mest direkte, praktiske rute, der findes.
Tale/forståelse
• Passageren kan forvente, at chaufføren kan tale og forstå anvisninger på engelsk eller arabisk.
“Lyserødt tag” og Limoer – samt betaling i Taxaer
• Taxaer med lyserødt tag er ført af kvinder, disse er for kvinder der ikke ønsker at køre alene med en mandlig chauffør (primært af kulturelle årsager). Limoer (oftest med L på nummerpladen), er en anelse dyrere end de alm. taxaer. Alle taxaer kører med taxameter, og skal modtage kreditkort.
Feedback/klager
• Passagerer kan indgive klager/forslag via følgende kanaler – telefon, e-mail, webportal og mobilapplikationen inden for 30 dage fra rejsedatoen/hændelsen.
SÅDAN KONTAKTER DU RTA:
Call Center-agenter 24/7: 800 90 90
Udenlandske opkaldere 24/7: +971 4 605 1414
E-mail: ask@rta.ae
Hjemmeside: www.rta.ae